
Van data hebben naar data maximaal benutten
Bij de van Ham Group
Hoe de Van Ham Group dashboards en automatisering inzet om sneller te sturen.
De groei naar complexiteit
Wat begon als één bedrijf, Van Ham Tenten & Podia met zes medewerkers in 2010 groeide uit tot de Van Ham Group, bestaande uit zeven bedrijven en ruim zeventig medewerkers. Groei bracht kansen, maar ook complexiteit.
Eigenaar Martijn van den Broek stuurde altijd al op cijfers, maar het kostte steeds meer tijd om ze boven water te krijgen. Sommige cijfers kreeg hij simpelweg niet uit de data. Tijd om de betekenis achter de cijfers te analyseren was er nauwelijks. Samen met processpecialist Marian Klessens besloot hij het anders aan te pakken.
Weg van losse lijstjes
De groei maakte duidelijk dat het oude werken niet meer voldeed. Losse Excel-lijsten, cijfers die niet te consolideren waren en beslissingen op onderbuikgevoel. Samen met Data 2 improve begon Van Ham stap voor stap te bouwen aan grip.
Verhuurfactor inzichtelijk
Met Power BI-dashboards werd inzichtelijk hoe vaak een artikel per jaar verhuurd moet worden om de investering waard te zijn. Volgens Martijn werd dit vroeger op gevoel gedaan waardoor het lastig was om de afweging te maken tussen zelf aanschaffen en investeren of huren voor eenmalig gebruik, “Voor grote tenten wist ik het wel. Maar bij duizenden kleine onderdelen ging het op gevoel. Nu zie ik de verhuurfactor en weet ik of we moeten kopen of juist huren.”
Foutenmonitor-app
Eén bron voor het rapporteren van fouten en afwijkingen. Geen losse Excelletjes meer, maar een app waarin teams fouten registreren en patronen zichtbaar worden. Zoals Martijn het mooi zegt: “Een keer is een fout, twee keer is toeval, drie keer is een patroon.” Vroeger bleven structurele afwijkingen verstopt in de data. Nu is het voor iedereen inzichtelijk of het een incident is of een patroon die actie vraagt.
Financiële consolidatie
Meerdere boekhoudingen samengebracht in één overzicht. Daardoor kan Martijn sneller signaleren hoe bedrijven ervoor staan en kan hij het eigenaarschap terugleggen bij de juiste mensen. Hij geeft aan: “Nu kan ik eerder signaleren of we onze doelen halen. In plaats van te zeggen wat er moet gebeuren, vraag ik afdelingen zelf met een plan te komen.”
De effecten zijn merkbaar in de hele organisatie:
Minder handmatig werk in Excel
Eerder zicht op afwijkingen
Meer eigenaarschap bij afdelingen
Tijd en ruimte om cijfers te analyseren in plaats van alleen te verzamelen.
Resultaat: Sneller sturen, meer rust

Samenwerking: jonge dynamische club
De samenwerking voelt niet afstandelijk. Martijn zegt met een glimlach: “Voor nerds zijn jullie best wel aardig. Ik had veel meer een nerdcultuur verwacht, maar mijn beeld bij jullie organisatie is dat het een jonge dynamische club is die snel inspeelt op ontwikkelingen. En dat past bij onze cultuur.”
Ook Marian benadrukt de flexibiliteit. Wij bewegen mee met hun prioriteiten, in de evenementenbranche is het hollen en stilstaan. Bij piekmomenten moet iedereen aan de slag en is er weinig ruimte voor projecten die niets met de waan van de dag te maken hebben. Tijdens deze periodes biedt Data 2 improve ruimte, zodat er geen onnodige druk op het project ontstaat. Dat is samenwerken.
Wat dit voor jou kan betekenen
De case laat zien hoe grip ontstaat als dashboarding, automatisering en eigenaarschap samenkomen. Niet door alles in één keer om te gooien, maar door stap voor stap te bouwen en grip mee te laten groeien met je organisatie.
Wil jij ook van data hebben naar data maximaal benutten? Voer je gegevens in zodat we contact met je op kunnen nemen. We komen graag in gesprek om te kijken waar we jou mee kunnen helpen. We dagen je altijd uit door te toetsen of het geen dat je denkt te willen ook daadwerkelijk gaat helpen.